|
Až do konce loňského roku jsme byli zvyklí vídat na tratích rychlostních zkoušek Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rally a ECO SUN Mistrovství ČR ve sprintrally žluté Suzuki Ignis Sport, za jehož volantem závodil jihočeský soutěžák Jiří Sojka. Letos se ale Suzuki Ignis objevilo pouze na lednové Jänner Rallye v Rakousku a pak jako by se po něm zem slehla. Chybělo na druhé soutěži velkého mistrovství, na Valašské Rallye, která se tradičně jela v okolí Valašského Meziříčí. Co se tedy stalo? Více se dozvíte v následujícím rozhovoru.
Jirko, nejen mě by zajímalo, proč jsi chyběl na Valašské Rallye?
„Po loňské návštěvě rally ve Francii, kdy jsem doprovázel mého kamaráda Dominiqua Laurenta na Rallye Le Lyonnais Monts et Coteaux, jsem se rozhodl, že letošní rok vyrazím do této země na zkušenou. Místo Valašské Rallye jsem tak odjel na 23. Rallye des Vignes de Régnié, která se jela jako soutěž jednoho z mnoha malých francouzských šampionátů. Závod se odehrával zhruba 50 km severně od Lyonu. Ještě před sezónou jsem se rozhodl, že letos nebude český šampionát mou prioritou. Vydal jsem se tak na tuto krátkou rally, která měla pouhých 38 km rychlostních zkoušek. Za celý výlet jsem sice najel celkem 2500 km, ale nelituju jich, protože po SMS odezvách z Valašské Rallye, kde vázla organizace soutěže, jsem byl z pohledu jezdce rád, že jsem ji vynechal.“
Ve Francii jsi ale nebyl sám, byl tam tvůj kamarád Dominique Laurent, který v závodě startoval?
„Na obou soutěžích, kterých jsem se ve Francii zúčastnil, startoval Dominique, protože se o jeho závodní auto v Čechách staráme. A protože se Dominique dobře zná s organizátory této soutěže, nahlédl jsem i do zákulisí závodu.“
Tak to jsi měl ideální příležitost vidět, jak to funguje na regionálních soutěžích ve Francii?
„Přesně tak a spousta věcí je od našich zvyklostí odlišná. Zajímavostí francouzských malých soutěží je třeba fakt, že v den zveřejnění přihlášky je naplněna kapacita přihlášených posádek a další přihlášení se stávají již náhradníky. Přihlášených posádek je tak většinou vždycky více, než dovoluje propustnost tratě. V případě omluvy některé z přihlášených posádek, dochází na náhradníky, kteří se tak dostanou do závodu. Tento zájem posádek by čeští organizátoři mohli těm francouzským závidět. V pátek před soutěží proběhly v naprosté pohodě formální a technické přejímky, kterými prošlo na 150 aut.“
Jak to vypadalo se zázemím celé soutěže?
„Jelikož tento závod sponzorovali vinaři z okolí, tak pořadatelé dostali k dispozici jejich areál, ve kterém mimo technických přejímek, startovní a cílové rampy proběhla i degustace místních vinařských produktů. Odlišností také je, že hned po technických přejímkách zůstala auta v uzavřeném parkovišti, odkud v sobotu rovnou odjela na desetiminutový servis a na start. Na české soutěži, si mohu auto po technických přejímkách vzít do servisu a na start odjet přímo z něj.“
Jak vypadal formát soutěže a rychlostních zkoušek?
„Soutěž měla celkem šest rychlostních zkoušek, které se odjely ve formátu 3x2, tedy tři měřené úseky, které se jely dvakrát. Celý závod se odjel doslova na pětníku a stihli jsme shlédnout čtyři rychlostní zkoušky, které se jely ve vinicích. Soutěž navíc provázelo takřka letní počasí, protože přes den bylo 31 stupňů.“
Jaké bylo složení vozového parku?
„Hrozně mě fascinoval pohled na uzavřené parkoviště po přejímkách, kde byla k vidění legendární auta nedávné minulosti jako Peugeot 306 Maxi (ex-Peták), Citroën Xsara Kit Car, Renault Mégane Maxi a plno dalších nádherných aut. Opravdu to nebyl stejný pohled jako u nás, kde většinu startovního pole tvoří produkční vozy Mitsubishi Lancer nebo Subaru Impreza. Moc pěkné byly také vozy kategorie GT, zejména Porsche 996. Start vozů této kategorie by byl z mého pohledu pěkným oživením českých soutěží, jen nevím, jak by se tato auta popasovala s našimi erzetami … Specialitou francouzských soutěží je ale skupina F. V té startují například „nafouklé“ Peugeoty 205 GTI, Renaulty Clio a další francouzské vozy, které se vyznačují velmi silnými motory a maximem u nás nerealizovatelných úprav – sekvenční převodovky, velké brzdy, apod. Trochu mě mrzelo, jako fanouška japonských aut, že se těchto vozů na startu objevuje velice málo. Místní jezdci mi ale vysvětlili, že japonská závodní auta jsou ve Francii uznávaná, ale náklady na jejich provoz jsou daleko větší, než na domácí francouzská.“
Proč měla na krátkém sprintu závodní auta světelnou rampu?
„Nevím, jestli by bylo u nás na sprintové soutěži reálné v polovině soutěže zařadit klasické přeskupení (opravdu klasické přeskupení se změnou pořadí startujících aut) a vyhlásit skoro čtyřhodinovou pauzu s obědem. Francouzští pořadatelé, aby soutěž zpestřili, ho zařadili a soutěž se tak protáhla až do večerních hodin. Závodní auta startovala do poslední sekce závodu se světelnou rampou. Cíl soutěže se odehrál na cílové rampě a celý program vygradoval opět ve „vinařské“ hale slavnostním vyhlášením výsledků. Poháry se rozdávají až do pátého místa. Na místě je skvělá atmosféra doplněná velkým množstvím diváků, kteří zde rally fandí. Po samotném závodě ze soutěžících skoro nikdo neodjel, naopak se rozjela velká párty, na které bylo opět možné ochutnat výrobky místních vinařů.“
Tvrdil jsi, že se letos ve Francii na některém závodě také svezeš jako soutěžní jezdec?
„Jelikož v těchto malých soutěžích nemohu se svou licencí startovat, jen doprovázím svého kamaráda a týmového kolegu Dominiqua, berte toto vyprávění více z pohledu diváka než jezdce. Tato situace se ale změní již příští týden, protože hned z Rally Vrchovina vyrážím za novými zkušenostmi do Francie na 35. Rallye VHC Lyon – Charbonnieres-Rhone, která se jede jako součást velkého francouzského mistrovství. Budu startovat ve třídě 9 a mým spolujezdcem bude Ondřej Koubek, který by se mnou měl odjet všechny zahraniční soutěže. Zajímavostí je, že jsem jediný cizinec v seznamu přihlášených a kamarádi z Francie všechny upozorňují, že cizince je potřeba sledovat na první RZ …“
Zmínil jsi start na Rally Vrchovina?
„Situace se opět opakuje, protože do Rally Vrchovina odstartuji opět s novým spolujezdcem, kterým bude Jindřiška Žáková, která poprvé viděla závody minulý víkend ve Francii. Odstartujeme s mým osvědčeným Suzuki Ignis Sport a věříme v podporu našich věrných fanoušků, které chceme opět dobře bavit. Na závěr bych chtěl poděkovat svým partnerům Derpal s.r.o., Suzuki Autostart České Budějovice, Jouza Union Kaplice a kamarádům, kteří mě podporují.“
Dalibor Benych
AMK Rallye Český Krumlov
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|